Tramwajem na EPGD ??

...różne na temat naszego lotniska
Awatar użytkownika
chavez
Posty: 126
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 13:18
Lokalizacja: Gdansk/GDN/EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: chavez » czwartek, 06 kwie 2006, 09:06

przyb pisze:Ludze (chavez i Maćko), powtarzam to co Kair i Spotter juz niejednokrotnie mówili: SZLAK JEST JUŻ WYTYCZONY przez niesistniejącą już linię kolejową Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła.


To jest tylko dyskusja Przyb, może być nawet hipotetyczna, a dlaczego nie, może przynajmniej rozrusza to forum które do tej pory służyło głównie do wszczynania awantur. Niech jednak dyskusja trzyma się podstawowych faktów wynikających z topografii miasta i prawideł demograficznych oraz ekonomicznych.

przyb pisze:Trzeba tylko odbudować nasypy. Oczywiście w niektórych miejscach trzeba zbudować odprowadzenia wody, przepusty, poszerzyć nasyp, żeby spełniał wymogi skrajni itd. a także przerzucić 3 albo 4 mosty.


Nie no, jasne, wzmocnienia, melioracja, przepusty, wiadukty....PIKUŚ !!
Toż to będzie droższe niż zrobienie trasy tramwajowej !!
Pomijając już nawet to o czym powiedział Maćko, że można pozostałości po tych starych wiaduktach można zaliczyć do zabytków archeologicznych będących pozostałościami terenowymi historycznego osadnictwa, oraz historycznego układu urbanistycznego. Dotyczy to nie tylko samych tych wiaduktów ale również terenu wokół w celu zachowania walorów widokowych i ochrony samego zabytku przed działaniem czynników zewnętrznych. Tak mówi ustawa o zabytkach, EDIT: dziennik ustaw 162, także sorry Winetou...

przyb pisze:Nie trzeba natomiast zmieniać rzeźby terenu i prowadzić zakrojonych na szeroką skalę prac ziemnych! A takie prace będą konieczne przy wytyczaniu ew. linii tramwajowych.


Mylisz się, nie trzeba jedynie wykupywać gruntów, choć jest to dość poważny argument w naszej rzeczywistości urzędowej.

przyb pisze:Poza tym kolej zawsze będzie szybsza i bardziej komfortowa od tramwaju. Popatrzcie ile trzeba się tłuc tramwajem, żeby dojechać np. z Gdańska Głównego do Oliwy. Strata czasu, lepiej jechać SKM. Realizując te plany myślmy regionalnie, bo kolej biegnąca na lotnisko i dalej " w świat" przsłuży się nie tylko samemu miastu Gdańsk, ale także całej aglomeracji i regionowi...


Tak, tu się zgadzam i dlatego widzę kolej jadącą z Gdyni trasą Kaszubską z Gdyni przez Osowę i odbicie w kierunku lotniska, stacja niedaleko, powiedzmy tam, gdzie Słowackiego w przyszłości zmieni swój bieg.
Z matarnią i centrum handlowym połącza tę stację istniejące linie autobusowe B i 110 a z drugiej strony z Baninem i Rębiechowem inne linie. Z lotniskiem jak już mówiłem - specjalny shuttle bus.
Dalej linia pojechałaby wzdłuż obwodnicy w stronę Jasienia, Szadułek, Kowali - aż do Pruszcza gdzie dołączyłaby do głównej magistrali kolejowej Gdańsk-Tczew. Pociąg jeździłby z Gdańska głównego i oprócz dowożenia ludzi na lotnisko komunikowałby z miastem i lotniskiem masę osiedli przy obwodnicy, gdzie wartość nieruchomości znacznie by wzrosła.
Są to osiedla, gdzie mieszkają ludzie nieco zamożniejsi i oni są klientami lotniska !! To samo działoby się od strony Gdyni, to znaczy pociąg jeździłby w dwie strony, wystarczyłoby co godzinę, więc nie za dużo tych mijanek musiałoby być. Może nawet tylko jedna lub dwie - na lotnisku i jeszcze gdzieś, np w Kowalach.
Ja wiem, to potężna inwestycja, ale moim zdaniem opłaciłaby się bo znacząco poprawiłaby skomunikowanie rozrastającej się w kierunku obwodnicy aglomeracji.

Jeżeli chodzi o tramwaje, to sprawa komplikuje się, gdyż tak jak mówił Przyb - wszystko od zera oraz jak Kair - teren.
Jeżeli jednak jest projektowana linia na Chełm, to dalej już w miarę poziomo bez nadmiernego "przesypywania ziemii z kupki na kupkę" możnaby przez Ujeścisko przełużyć ją na lotnisko, komunikując w dodatkowy sposób Jasień i centrum handlowe Auchan z centrum miasta przy okazji.
Jestem gorącym zwolennikiem tramwaju z miasta - np Zaspy przez Oliwę do Osowy, jak mówił Pitex, ale stamtąd już nie koniecznie na lotnisko, bo byłby pociąg, więc jedno albo drugie. Zyski z takiej inwestycji oczywiste - odkorkowanie Spacerowej, szybsza komunikacja, wzrost wartości nieruchomości. Dociągnąć tramwaj do stacji kolejowej. Koszt i przeszkody formalne będą jednak niebotyczne.
Tramwaj czy pociąg przez Słowackiego to jakiś żart jest - za gęsta zabudowa - osiedla mieszkaniowe - hałas - nieeee...

To co podałeś Maćko to są tylko PROPOZYCJE. Chyba nikt tego dokładnie nie przeanalizował jeszcze, choć tramwaj z Kartuskiej przez Morenę jako pomysł mi się podoba tym bardziej że bym z pod domu na lotnisko mógł dojechać, nie bardzo widzę realności tego.
Twoja mapka zaprzecza temu co mówiłeś o ochronie zabytków i prowadzeniu linii z Chełmu na Morenę.
EDIT: Widzę tu opcję którą wymieniłem zanim zobaczyłem mapkę - przedłużenie tramwaju z Chełmu na lotnisko - podoba mi się !!

Pozdroofka
Ostatnio zmieniony czwartek, 06 kwie 2006, 09:13 przez chavez, łącznie zmieniany 1 raz.

Kair
Posty: 158
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:37
Lokalizacja: Gdańsk / EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: Kair » czwartek, 06 kwie 2006, 09:07

przyb pisze:(...)Poza tym kolej zawsze będzie szybsza i bardziej komfortowa od tramwaju. Popatrzcie ile trzeba się tłuc tramwajem, żeby dojechać np. z Gdańska Głównego do Oliwy. Strata czasu, lepiej jechać SKM. Realizując te plany myślmy regionalnie, bo kolej biegnąca na lotnisko i dalej " w świat" przsłuży się nie tylko samemu miastu Gdańsk, ale także całej aglomeracji i regionowi...

i to słusznie powiedziane, trzeba patrzeć przyszłościowo
TUTAJ znalazłem opis obiektów które ewentualnie trzeba by odbudować. mapka robiona była pod kątem trasy rowerowej....

Awatar użytkownika
chavez
Posty: 126
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 13:18
Lokalizacja: Gdansk/GDN/EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: chavez » czwartek, 06 kwie 2006, 09:15

Kair pisze:
przyb pisze:(...)Poza tym kolej zawsze będzie szybsza i bardziej komfortowa od tramwaju. Popatrzcie ile trzeba się tłuc tramwajem, żeby dojechać np. z Gdańska Głównego do Oliwy. Strata czasu, lepiej jechać SKM. Realizując te plany myślmy regionalnie, bo kolej biegnąca na lotnisko i dalej " w świat" przsłuży się nie tylko samemu miastu Gdańsk, ale także całej aglomeracji i regionowi...

i to słusznie powiedziane, trzeba patrzeć przyszłościowo
TUTAJ znalazłem opis obiektów które ewentualnie trzeba by odbudować. mapka robiona była pod kątem trasy rowerowej....


Robert, czy Ty widzisz zakres prac ??
Same wiadukty !! Absurdalne koszty, pomijając puszczenie pociągu przez osiedla mieszkalne.
W sumie, to widzę że w zasadniczych sprawach się zgadzamy, są tylko rozbieżności co do tras :)

MaćkoE

Postautor: MaćkoE » czwartek, 06 kwie 2006, 09:43

chavez pisze:To co podałeś Maćko to są tylko PROPOZYCJE. Chyba nikt tego dokładnie nie przeanalizował jeszcze, choć tramwaj z Kartuskiej przez Morenę jako pomysł mi się podoba tym bardziej że bym z pod domu na lotnisko mógł dojechać, nie bardzo widzę realności tego.
Twoja mapka zaprzecza temu co mówiłeś o ochronie zabytków i prowadzeniu linii z Chełmu na Morenę.
EDIT: Widzę tu opcję którą wymieniłem zanim zobaczyłem mapkę - przedłużenie tramwaju z Chełmu na lotnisko - podoba mi się !!

Pozdroofka


Mapka jest z Gazety Wyborczej wczorajszego nakladu, dzis dopiero zauwazylem ze cos takiego tam jest.
Jesli chodzi o trase tramwaju z petla kolo krokodyla to nie moj wymysl ani zart chavez, tylko plany naszych wladz miasta, sa nawet ryciny u mnie w spoldzielni, jak uda mi sie "pozyczyc" to zescanuje.

Kair
Posty: 158
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:37
Lokalizacja: Gdańsk / EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: Kair » czwartek, 06 kwie 2006, 10:06

chavez pisze:Robert, czy Ty widzisz zakres prac ??
Same wiadukty !! Absurdalne koszty, pomijając puszczenie pociągu przez osiedla mieszkalne.
W sumie, to widzę że w zasadniczych sprawach się zgadzamy, są tylko rozbieżności co do tras :)

Darku, posiłkuję się artykułem który był zamieszczony kiedyś w portalu gazeta.pl a który znalazłem 'przedrukowany' na TEJ stronce, na samym dole. więc plany wskrzeszenia tej linii są całkiem realne... :lol:

Pitex
Posty: 607
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 00:29
Lokalizacja: EPGD / GDN
Kontaktowanie:

Postautor: Pitex » czwartek, 06 kwie 2006, 10:31

Wolalbym kolej. Jesli chcemy uniknac TOTALNEGO zakorkowania miasta, trzebaby w cos zainwestowac, te pieniadze kiedys sie zwroca! A z tego co Robert podal linka wyglada na to ze brakuje tylko niecale 9 km torow na starej strasie kolejowej!

MOsty mozna by odbudowac w/g tego co bylo przed wojna.

Latem mozna by ta trase wykozystac jako atrakcje turystyczna i puszczac tamtedy jakis stary parowoz (tak jak to bylo w zeszlym roku na trasie Gdynia - Koscierzyna).

Trzeba inwestowac bo bez tego Gdansk staje sie zacofanym miastem!


A jesli chodzi o tramwaj to jest to rozwiazanie ale mniej praktyczne :( Boskomunikuje tylko centrum z lotniskiem, a Gdynia nadal bedzie bez mozliwosci dojazdu komunikacja miejsa na lotnisko, to sie musi kiedys zmienic! Troche sie nie dziwie ze p. Szczurek marzy o lotnisku na Babich Dolach, mysle ze taniej bylo by wlasnia zbudowac ta linie kolejowa za te pieniadze i wtedy Gdynia "zyskalaby" lotnisko!

Awatar użytkownika
chavez
Posty: 126
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 13:18
Lokalizacja: Gdansk/GDN/EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: chavez » czwartek, 06 kwie 2006, 13:28

Przerażają mnie te plany które zapodajecie, Koledzy. :?
Że inwestować trzeba i skomunikować czymś szynowym okolice obwodnicy i lotnisko z miastem, to się najzupełniej zgadzam, ale widzę to zupełnie inaczej.
Uważam że najpierw należy się miastu chociaż jedna porządna dwupasmówka do lotniska, już samo to by sporo zmnieniło i kolei/tramwaju z Wrzeszcza nie musiałoby być.

Pozdroofka

Pitex
Posty: 607
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 00:29
Lokalizacja: EPGD / GDN
Kontaktowanie:

Postautor: Pitex » czwartek, 06 kwie 2006, 15:15

chavez pisze:Przerażają mnie te plany które zapodajecie, Koledzy. :?
Że inwestować trzeba i skomunikować czymś szynowym okolice obwodnicy i lotnisko z miastem, to się najzupełniej zgadzam, ale widzę to zupełnie inaczej.
Uważam że najpierw należy się miastu chociaż jedna porządna dwupasmówka do lotniska, już samo to by sporo zmnieniło i kolei/tramwaju z Wrzeszcza nie musiałoby być.

Pozdroofka


Mi sie wydaje Chavez ze nawet jesli slowackiego zostanie dokonczona to i tak bedzie sie korkowac przy wjezdzie na grunwaldzka! A opieranie komunikacji tylko na systanie drog to jest chyba pomysl taki niebardzo madry!

Taki szynobus z wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko to byloby moim zdaniem bardzo dobre rozwiazanie! (do Radoslawa: jedna mijanka juz jest: na Osowie, druga mogla by byc na poligonie!

A za parelat sie spotkamy (jesli zrobia linie kolejowa badz tramwajawa) i bedziemy dyskutowac o tym kto mial racje :)

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 06 kwie 2006, 16:09

To może tak...

Tak się składa, że to ja pisałem ten tekst w GW nad którym dyskutujecie.

Nasyp, a w zasadzie wykop (większość dawnej trasy jest w wykopie) jest w doskonałym stanie. Co więcej nawet przyczółki niektórych wiaduktów (m.in. Polanki i Wita Stwosza) są do wykorzystanie, oczywiście po remoncie (nie wymianie!). To, że zostanie wykorzystany pod torowisko jest w zasadzie pewne. Pytanie tylko, czy pod tramwajowe, czy kolejowe.

Projekt drugiej linii SKM (a w zasadzie trzeciej, bo druga to miał być odcinek Gdańsk Zaspa Towarowa - Żabianka, biegnący nad morzem, nieaktualne już) jest stary jak świat. Zakłada budowę linii dwutorowej (wystarczą małe poprawki nasypu) zeeletryfikowanej na starym nasypie od Wrzeszcza do Kiełpinka (wiadukt pod obwodnicą) z przystankami Ósmy Dwór, Niedźwiednik, Morena, Jasień, Kiełpinek; tuż za obwodnicą trasa rozdzielałaby się: jeden tor szedłby w stronę Kokoszek (skąd dalej są tory na Kaszuby), a dwa skręcałyby na północ, potem wzdłuż obwodnicy do węzła matarnia z przystankiem Złota Karczma, potem w lewo do lotniska (tam kolejny przystanek) i potem na do Osowej istniejącą bocznicą (dodatkowy przystanek Barniewice, tor zostałby podwojony i zeelektyfikowany). Od Osowej wystarczy elektryfikacja istniejącego już podwójnego toru i dołożenie przystanku Osowa Północ. Na terenie Gdyni zakres prac to też tylko elektryfikacja i dobudowanie dwóch przystanków - Karwiny i Witomino.

Skutek - Linia SKM, z częstotliwością praktycznie nieograniczoną, znaczna poprawa warunków komunikacyjnych całego górnego tarasu, po prostu rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście. I oczywiście "Lech Walesa Express" :D z centrów dwóch największych miast prosto na lotnisko.

Dodatkowo połączenie całych Kaszub ze stolicą regionu. Pociągi regionalne spokojnie zmieściłybysię pomiędzy kolejkami SKM kursującymi co 7-8 minut, nie zatrzymywały by się oczywiście na wszystkich stacjach (tylko na Kiełpinku->skomunikowanie z lotniskiem i na Morenie).

Co ważne, Gdynia już przygotowuje odpowiedni projekt (odc. Gdynia Gł. - Wlk Kack) do finansowania unijnego.

Którykolwiek z wariantów zakładających budowę tramwaju z wykorzystaniem nasypu (a więc albo od samego Wrzeszcza, albo tylko z Moreny od CPN przy Potokowej) praktycznie zamyka nam tą możliwość na zawsze.
Poza tym, jak wiadomo, tramwaj po torach kolejowych pojedzie, a pociąg po tramwajowych nie. Więc w tą stronę blokady nie ma.
Dlatego, wg mnie, wariant kolejowy jest najlepszy.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
chavez
Posty: 126
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 13:18
Lokalizacja: Gdansk/GDN/EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: chavez » czwartek, 06 kwie 2006, 17:24

Pitex pisze:
chavez pisze:Przerażają mnie te plany które zapodajecie, Koledzy. :?
Że inwestować trzeba i skomunikować czymś szynowym okolice obwodnicy i lotnisko z miastem, to się najzupełniej zgadzam, ale widzę to zupełnie inaczej.
Uważam że najpierw należy się miastu chociaż jedna porządna dwupasmówka do lotniska, już samo to by sporo zmnieniło i kolei/tramwaju z Wrzeszcza nie musiałoby być.

Pozdroofka


Mi sie wydaje Chavez ze nawet jesli slowackiego zostanie dokonczona to i tak bedzie sie korkowac przy wjezdzie na grunwaldzka! A opieranie komunikacji tylko na systanie drog to jest chyba pomysl taki niebardzo madry!


Oczywiście że nie jest i wcale tak nie powiedziałem, a już napewno nie całej komunikacji, a tylko z Wrzeszcza. Powiedziałem zresztą, że NAJPIERW Słowackiego a potem trampki pod górkę.
A żeby się nie korkowało na dole, to chyba oczywiste jest, że skrzyżowanie musi być przebudowane coś na styl dwóch estakad:
jedna Grunwaldzka na kierunku Gdynia skręcająca w lewo w Słowackiego, druga Słowackiego w lewo na kierunek Gdynia.
To załatwi sprawę. Robienie Słowackiego bez przebudowy tego skrzyżowania faktycznie mija się z celem. Do tego bym dorzucił tunel Słowackiego => Kościuszki pod Grunwaldzką oraz torami kolejowymi powodując by tranzyt port <=> obwodnica był lepszy. To załatwia szybki dwupasmowy kołowy tranzyt Wrzeszcz PKP <=> lotnisko.

Pitex pisze:Taki szynobus z wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko to byloby moim zdaniem bardzo dobre rozwiazanie! (do Radoslawa: jedna mijanka juz jest: na Osowie, druga mogla by byc na poligonie!


Pod warunkiem, że nie byłby hałaśliwy, a tory na tych starych wiaduktach i tak zeszpecą okolicę.

Pitex pisze:A za parelat sie spotkamy (jesli zrobia linie kolejowa badz tramwajawa) i bedziemy dyskutowac o tym kto mial racje :)


Mam nadzieję że Ty, jeśli zrobią tę kretyńską linię, bo jeśli się okaże że mi spaprają okolicę i nie zda to egzaminu to ja się wyprowadzam z tego miasta.
Tory z Kartuskiej na Morenę to już w ogóle chory pomysł, bo tory jakiekolwiek szpecą dzielnice mieszkaniowe tym że są ogrodzone i mają ochydne słupy trakcyjne. Wiem co mówię, bo mam pod domem pętle i zgrzytające tramwaje :roll:
Co bym jakoś przełknął, ten tramwaj z kartuskiej za moreną doprowadzić do tych starych wiaduktów na wysokości CPN na Rakoczego i dalej na lotnisko, wówczas wykorzystanoby te Wasze nieszczęsne nasypy/wiadukty, nie wiem tylko co zieloni na to.
Do tego rozwiązania o których mówiłem i to bym nazwał rozwiązaniem komunikacyjnym dla Gdańska i lotniska.

Pozdroofka

Spotter
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:35
Lokalizacja: EPGD

Postautor: Spotter » czwartek, 06 kwie 2006, 18:15

1. Slowackiego i 2 pasy. Widzialem plany i powiem wam, ze Slowackiego od dawnego wiaduktu kolejowego ( o ktorym mowa wyzej) sie rozdzieli. I tak po obecnej Slowackiego bedzie tylko kierunek w kierunku lotniska (2 pasy one way), zas przedluza partyzantow do ow wiaduktu i bedzie tez jednokierunkowa, w kierunku Wrzeszcza. Wpadac w Grunwaldzka bedzie za Manhatanem. Moim zdaniem pomyl dobry, ale nie do konca, bo przy Manhatanie bedzie tragedia.

2. Tramwaj z Siedlec na Morene - rowniez jest w planach i wszystko pod to jest przygotowane. Nie zastanawialo Cie chavez, dlaczego tam pomiedzy tymi jezdniami sa takie szerokie pasy zieleni? Z tego co mi wiaodmo na dzien dzisiejszy, to juz jest postanowione, ze tam bedzie tram, ale kiedy, to narazie nie wiadomo.

3. Dziekue B772LR za potwierdzenie tego, co mowilem o starym nasypie (i przy okazji obrazony), ze nadaje sie jak najbardziej do uzytku. Jezeli ktos tam w miescie mysli, to jednak najlepszym rozwiazaniem moim zdaniem jest kolej z Wrzeszcza stara trasa do lotniska i dalej do Gdyni. Jak juz kilka osob o tym powiedzialo, bedzie to nie tylko kwestia lokalna, ale regionalna. Napewno pomoze calemu regionowi.

4. Fajnie, ze takie dyskusje powoduja, ze forum ozywa :lol: Poki nikt nikogo nie obraza, to takie dyskusje wiele wnosza. Oby tak wiecej 8)

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 06 kwie 2006, 20:55

Tutaj jest plan zagospodarowania przestrzennego ul. Słowackiego:
http://www.gdansk.pl/ogolne/plany_zp/0813.gif

Najlepiej ściągnąć na dysk, bo często bezpośrednio się nie otwiera.

Inne plany dostępne na stronie www.gdansk.pl

W najbliższych dwóch latach realizowane będzie skrzyżowanie Słowackiego/Grunwaldzka/Kościuszki i odcinek tzw. Nowej Kościuszki do al. Rzeczpospolitej. Dolny odcinek Słowackiego musi jeszcze poczekać.

W ramach prac nad skrzyżowaniem zwiększona zostanie liczba lewo i prawoskrętów. Powstanie drugi wiadukt nad torami dla drugiej jezdni. Potem Kościuszki odbije w lewo i włączy się w ul. Hynka.

Potem (nie wiadomo kiedy) dołączą estakadę ze Słowackiego w Kościuszki.


Wróć do „Ciekawostki związane z EPGD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości