Nowe centralne lotnisko ?

...ciekawostki związane z polskimi lotniskami
marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Nowe centralne lotnisko ?

Postautor: marecki » niedziela, 19 wrz 2010, 13:41

Nowy port lotniczy po kolejach dużych prędkości
PAP/Gazeta Wyborcza - 18-09-2010 08:47
Najpierw kolej wysokich prędkości a potem narodowy port lotniczy - zastanawia się "Gazeta Wyborcza".
Gdy w 2020 r. powstaną koleje dużych prędkości, łączące Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław nadejdzie czas na powstanie nowego, centralnego lotniska. Jego szacunkowy koszt to nawet 20 mld zł.

Czy taki duży wydatek będzie opłacalny w sytuacji, gdy w niedalekim Berlinie powstaje nowy, duży port lotniczy. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk przekonuje, że tak.

Ale czy LOT byłby tam głównym przewoźnikiem, skoro obecnie obsługuje 4-5 mln pasażerów, czyli dziesięć razy mniej niż Lufthansa, mająca ponad 50 mln podróżnych.

My na taki wynik poczekamy, wg prognoz ULC, co najmniej 15 lat - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Czytaj więcej: transport kolejowy | transport lotniczy | lotniska | LOT

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Nowe centralne lotnisko ?

Postautor: marecki » piątek, 11 mar 2011, 08:38

Raport: do 2020 r. powinien powstać Centralny Port Lotniczy
PAP - 10-03-2011 14:03
Centralny Port Lotniczy (CPL) między Warszawą a Łodzią powinien zostać wybudowany do 2020 r., kiedy wyczerpie się przepustowość stołecznego lotniska. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,1 mld euro - wynika z raportu zamówionego przez Ministerstwo Infrastruktury.
Wyniki prac analitycznych nad projektem CPL przedstawił podczas czwartkowej konferencji Związku Regionalnych Portów Lotniczych w Krakowie dyrektor departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Kapis.

„Nowe lotnisko powinno zaistnieć w okolicach roku 2020, bo już od 2016 roku będą występować coraz większe ograniczenia na lotnisku Okęcie” - powiedział Kapis.

Według przedstawionej analizy lotnisko Chopina zostanie rozbudowane w najbliższych latach do maksymalnej przepustowości 12 mln pasażerów rocznie. Prognozy ruchu lotniczego zakładają, że to będzie za mało już w okolicach 2020 r. Ze względu na ograniczenia infrastrukturalne, przestrzenne i środowiskowe, możliwość dalszej rozbudowy portu będzie ograniczona i trudna. Teoretyczny koszt rozbudowy byłby wyższy niż budowa nowego Centralnego Portu Lotniczego.

Według szacunków inwestycja CPL będzie kosztować ok. 3,1 mld euro z uwzględnieniem funduszy unijnych.

„Zdefiniowaliśmy kilka modeli finansowania, które ograniczają zaangażowanie finansowe państwa. Istnieją na rynku wykształcone modele biznesowe przy pomocy, których można realizować tego typu wielkie przedsięwzięcia” - zaznaczył Kapis.

Zgodnie z analizą zamówioną przez Ministerstwo Infrastruktury CPL powinien powstać między aglomeracjami warszawską a łódzką, bo to zagwarantuje mu odpowiedni potencjał ruchu lotniczego. Dzięki bezpośredniej bliskości węzła autostrad A1 i A2 oraz połączeniu z Kolejami Dużych Prędkości będzie on dostępny nie tylko dla mieszkańców większości regionów kraju, ale także pasażerów z Czech, Białorusi i Ukrainy.

Prace związane z budową nowego lotniska powinny rozpocząć się w 2013 r. i trwać 7-8 lat. W pierwszym roku jego działalności lotnisko powinno odprawić 16,6 mln pasażerów, a do 2035 r. ich liczba wzrośnie do 35 mln rocznie.

Według przedstawionej analizy w 2035 r. ruch lotniczy na polskich lotniskach zwiększy się czterokrotnie do blisko 80 mln osób rocznie. Nowe centralne lotnisko będzie miało ograniczony wpływ na funkcjonowanie polskich portów regionalnych. Negatywnie będzie oddziaływało przede wszystkim na port w Łodzi.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

TAK dla centralnego

Postautor: marecki » wtorek, 22 mar 2011, 08:32

"Tak" dla Centralnego Portu Lotniczego
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 21-03-2011 21:50
Wzrost liczby pasażerów, możliwości, jakie daje operowanie dużymi samolotami oraz sprostanie wymogom ochrony środowiska to przesłanki skłaniające do podjęcia pozytywnej decyzji w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. Przekonywał o tym minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk.
Minister Grabarczyk zaprezentował dziennikarzom opracowanie, przygotowane przez PricewaterhouseCoopers, na temat przyszłości Centralnego Portu Lotniczego. W dokumencie znalazły się odpowiedzi na kluczowe dla tej inwestycji pytania: budować (lub zaniechać budowę) CPL i nie jest za późno na taką inwestycję, wobec budowy nowego lotniska w Berlinie; czy powstanie CPL nie zagrozi rozwojowi portów regionalnych; czy można znaleźć środki na sfinansowanie tak dużej inwestycji, bez nadmiernego angażowania budżetu państwa.

- Odpowiedź na wszystkie te kluczowe pytania są twierdzące - podkreślił minister Grabarczyk - Wyjaśniliśmy też inne towarzyszące kwestie.

Z opracowania PwC wynika, że rozwojowi CPL sprzyjają tendencje zachodzące zarówno w Europie, jak i w Polsce.

Z jednej strony, rośnie zamożność Polaków a wraz z nią mobilność lotnicza. O ile obecnie na Polaka przypada średnio 0,5 lotu rocznie (odprawianych jest 19 mln pasażerów), to już w 2035 roku potroi się i razem z tranzytem przekroczy ruch 79 mln pasażerów. Dlatego na mapie międzynarodowych prognoz wzrostu ruchu lotniczego Polska przedstawiana jest jako obszar "dodatkowych impulsów rozwojowych", czyli region o najwyższej dynamice.

Z drugiej strony, z oceny Komisji Europejskiej wynika, że w krajach UE brakuje wolnych mocy rozwoju lotnisk lub występują duże ograniczenia ich rozwoju. W interesie niejako UE leży zatem, aby w Polsce powstał dużej wielkości port, wynika z konkluzji autorów opracowania.

Obecny potencjał polskich lotnisk pozwala na obsługę łącznie 23 mln pasażerów rocznie. Rozbudowywane lotnisko Chopina w Warszawie zwiększy wkrótce zdolność do 12 mln (z 9 obecnie), lecz z powodów ochrony środowiska (hałas i zakaz nocnych lotów), ma pułap rozwoju do 15 mln pasażerów rocznie (może ten poziom osiągnąć bez inwestycji, poprzez "zagęszczenie" rozbudowywanego terminala). Nieco więcej niż drugie tyle mogą uzyskać lotniska regionalne, poprzez trwającą rozbudowę. Z tego rachunku wynika, że w drugiej połowie przyszłej dekady zacznie brakować "zdolności" do obsługi pasażerów.

Aby sprostać temu wyzwaniu, trzeba najdalej w 2013 roku rozpocząć budowę wspomnianego CPL, o zdolności obsługi 35 mln pasażerów rocznie (cykl budowy szacowany jest na ok. 6-8 lat).

- Na tym etapie nie określamy ani miejsca, ani szczegółowych danych, lecz odpowiadamy na podstawowe kwestie, czy trzeba budować CPL - dodał minister Grabarczyk.

* 1
* 2
* Następna strona

Czytaj więcej: Centralny Port Lotniczy | Grabarczyk Cezary | lotniska

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

CPL

Postautor: marecki » środa, 12 paź 2011, 14:20



Wróć do „Lotniska w Polsce”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości