Lotnisko - EPKK (John Paul II International Airport Kraków)

...ciekawostki związane z polskimi lotniskami
SebolE

Balice mogą zablokować wejście Polski do układu z Schenge

Postautor: SebolE » piątek, 07 kwie 2006, 10:16

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II - Kraków Balice

Nierozpoczęta inwestycja w Balicach polegająca na stworzeniu osobnych bramek odpraw dla pasażerów krajów Unii Europejskiej należących do traktatu Schengen, którzy podróżują po UE w ruchu bezwizowym może być przeszkodą do wstąpienia Polski w 2007 roku do strefy Schengen.


Czy inwestycja się rozpocznie zależy od prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Chodzi o 22 miliony złotych, które władze Międzynarodowego Potu Lotniczego Kraków-Balice chcą wydać bez ogłaszania przetargu. Prośbę o zwolnienie z procedury przetargowej złożono pod koniec marca. Prezes UZP ma miesiąc na jej rozpatrzenie. Jeśli decyzja będzie pomyślna dla władz portu, to będą one mogły szybko wybrać firmę, która wykona prace remontowe. Jeśli nie będzie pomyślna Polska nie przystąpi jesienią przyszłego roku do układu z Schengen i rodacy nadal będą musieli pokazywać paszporty na granicach UE.

Dopiero 20 marca Izba Celna i Straż Graniczna porozumiały się z zarządem portu co do przepływu pasażerów w rozbudowyanym terminalu. Dlatego dopiero po tym terminie można było rozpocząć procedurę wyłaniania wykonawcy. Jednak od 11 marca 2003 roku było wiadomo, że Balice będą jednym z trzech lotnisk w Polsce, na których ruch pasażerski ma odbywać się w ramach układu z Schengen. Oznacza to, że podczas odprawy pasażerowie z krajów będących członkami układu z Schengen, latający w obrębie UE, zostaną oddzieleni od pozostałych. Dotychczas zrobiono w tej sprawie niewiele. Żeby zdążyć z przebudową terminala nalezy wyłonić wykonawcę do czerwca. Podróżni, bez względu na kierunek odlotu, tłoczą się na razie przy tych samych przejściach.

Negocjacje bez ogłaszania przetargu to jedyny sposób na rozwiązanie problemu, ale można się spodziewać skarg i odwołań firm, które mogłyby startować w przetargu, bo 22 miliony publicznych pieniędzy to łakomy kąsek dla firm budowlanych. Ryszard Zębala, były wiceprezes MPL w Balicach twierdzi, że nawet mając zgodę prezesa UZP, nie obejdzie się bez problemów, bowiem prace budowlane trwać będą w czasie największego natężenia ruchu, dlatego obsługa pasażerów w ruchu krajowym ma być przeniesiona do budynku administracyjno-technicznego.

Anita Wichniak-Olczak - rzeczniczka UZP pytana, czy cel strategiczny Polski będzie miał znaczenie dla prezesa UZP odpowiada: „To istotny argument, więc prezes z pewnością go uwzględni, ale najważniejsze są zapisy ustawy.”



/Gazeta Krakowska/

baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Wszyscy leca do Krakowa

Postautor: baku » niedziela, 17 gru 2006, 22:19

przeczytajcie ten artykul...

http://www.pasazer.com/artykul.php?lp=1695

naprawde przeczytalem i pomyslalem ze u nas w Gdansku to naprawde prowincja jest....

nie rozumiem tylko stwierdzenia za finnair na boeingu... przeciez oni maja tylko 757!!! jak bedzie latac do nich 757 a do nas e70 to przyznam ze dosc znacznie lepiej maja.... i to nie po raz pierwszy...

Awatar użytkownika
Anteks
Posty: 76
Rejestracja: wtorek, 21 lut 2006, 19:01
Lokalizacja: GDN
Kontaktowanie:

Postautor: Anteks » niedziela, 17 gru 2006, 23:37

Widać, że bardzo dobrze mają w Krakowie :P Ale Kraków zawsze był takim "magicznym" miastem gdzie ciągneło dużo ludzi i turystów z całego świata, dlatego m.in tak wiele połączeń tam otwierają. Gdańsk niestety jest takim miastem-prowincją.
Pozdrawiam
Antoni

Awatar użytkownika
Cani
Posty: 321
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 08:39
Lokalizacja: Gdynia/Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Cani » poniedziałek, 18 gru 2006, 11:10

Do nas też sporo więcej by się latało, tylko nic się nie robi ku temu. Nie wiem jaka promocja jest Trójmiasta i Pomorza w mediach na zachodzie i nie tylko. Nie wiem, czemu lotnisko zamiast prężnie się rozwijac, jak to robią np. Katowice, stoi w stagnacji, zmniejsza płyte postojową dla samolotów, czeka na projekt terminala, bez którego o większej ilości połaczen mowy być nie morze. Juz teraz przewoźnicy narzekają na ten fakt. To co się dzieje w hali odlotów międzynarodowych to jest skandal, etc.
Obrazek
Obrazek

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » poniedziałek, 18 gru 2006, 13:06

W tekście są błędy. Finnair do Krakowa nie na żadnym Benku, tylko A319. I tylko trzy razy w tygodniu. I tylko do października :D Więc nie jest tak źle.

omd
Posty: 52
Rejestracja: poniedziałek, 04 gru 2006, 11:41
Lokalizacja: Gdańsk

Balice zakorkowane - samoloty bez bagaży

Postautor: omd » piątek, 04 maja 2007, 20:43

Ciasny terminal w Balicach nie radzi sobie już z przyjmowaniem nowych pasażerów. A personalne roszady w Ministerstwie Obrony Narodowej zablokowały przekazywanie wojskowych terenów pod rozwój portu.
Długi weekend pokazał, że krakowskie lotnisko nie jest przygotowane na błyskawicznie rosnący ruch. - Mój samolot odleciał bez bagaży! Podobno nie mógł już dłużej czekać w Balicach na ich załadowanie - denerwowała się pasażerka Germanwings, która we wtorek leciała z Krakowa do Kolonii.

W podobnej sytuacji było więcej podróżujących - samoloty latały opóźnione, odprawa pasażerów trwała dwa razy dłużej. - Były chwile, kiedy terminal przypominał wioskę uchodźców, a nie europejskie lotnisko. Przybyło nowych połączeń i system nie wytrzymał - stanęły taśmy do przesyłania bagażu, wiec stanowiska odpraw natychmiast się nimi wypełniły. Turyści robili sobie zdjęcia z wysokimi na trzy metry stertami waliz - relacjonował nam pracownik spółki zarządzającej portem.

Tymczasem maj to dopiero początek prawdziwego sezonu - w ostatnich dniach lotnisko odprawiało około 9 tys. pasażerów dziennie. Szczyt to czerwiec, lipiec i sierpień - w ubiegłym sezonie przez lotnisko przewijało się wówczas dziennie ponad sto samolotów pasażerskich.

Prezes MPL Balice Kamil Kamiński uspokaja: - To prawda, że obecny terminal ma kłopoty z zapewnieniem przepustowości w godzinach szczytu. Ale prowadzimy i planujemy kilka inwestycji mających rozładować ruch na lotnisku.

Dziś jednak bardzo wyraźnie widać, jak planowanie i rozbudowa Balic rozminęły się w czasie z potrzebami rynku. Zapowiada się, że podobnie będzie w przyszłości: zarząd MPL musiał wybrać budowę nowego terminalu w sąsiedztwie istniejącego (trwa właśnie konkurs na jego projekt), choć w przyszłości cywilne lotnisko ma się powiększyć nawet o 30 hektarów należących dziś do wojska.

We wrześniu ubiegłego roku szybkie przekazanie terenu obiecał w Krakowie premier Jarosław Kaczyński. - Mogę powiedzieć, że znaleźliśmy formułę, która pozwoli przekazać ziemię cywilom bez jakichkolwiek opłat. Polskie lotniska będą się też mogły rozwijać w połowie za unijne pieniądze - mówił premier.

Od tego czasu nic, poza decydentami, się nie zmieniło. - Pomysł skomplikowało odejście szefa MON Radosława Sikorskiego. Potem były zmiany we władzach Agencji Mienia Wojskowego. Pojawiły się nawet głosy, żeby to Agencja miała wejść aportem do spółki zarządzającej lotniskiem - usłyszeliśmy ostatnio w AMW.

Kamil Kamiński pojechał w tej sprawie w ubiegłym tygodniu do Warszawy.

- Od władz MON mam zapewnienie, że nowe kierownictwo będzie kontynuowało proces rozpoczęty przez poprzedników - twierdzi. Nasz rozmówca w AMW przyznaje jednak, że trudno określić datę przekazania gruntów (faktycznie ma to być sprzedaż dla województwa małopolskiego).

Niejasna sytuacja prawna terenu już zablokowała możliwość starania się o duże unijne pieniądze na nowy terminal z prawdziwego zdarzenia - ten pomysł trafił na rządową "listę rezerwową".

Zamiast większego terminalu i szybkiej rozbudowy płyty postojowej będzie więc mniejszy terminal (wraz z już istniejącym ma mieć przepustowość około 9 mln pasażerów). Jego budowa powinna ruszyć w przyszłym roku. W czerwcu tego roku istniejący terminal powiększy się nieco (o 15 stanowisk odpraw) i zacznie spełniać wymagania unijnego układu z Schengen.

Wyborcza Kraków

Awatar użytkownika
kcsin
Posty: 97
Rejestracja: czwartek, 01 lut 2007, 22:52
Lokalizacja: Gdansk Chełm
Kontaktowanie:

Lotnisko - EPKK (John Paul II International Airport Kraków)

Postautor: kcsin » środa, 03 cze 2009, 12:00

Balice: nowe opłaty
Balice: nowe opłaty
wczoraj
Niższe opłaty pasażerskie pobierane od przewoźników i wydłużony czas bezpłatnego postoju samolotu na płycie lotniska - tym władze podkrakowskiego lotniska w Balicach chcą skusić nowych przewoźników do skorzystania z usług portu.

Zmieniła się opłata pasażerska, którą przewoźnicy korzystający z płyty lotniska płacili za jednego pasażera. Spadła o 4 zł i obecnie wynosi 45 zł. Wydłużony został również czas bezpłatnego postoju samolotu na płycie, z 30 do 120 minut. Aby zachęcić przewoźników do uruchamiania nowych połączeń, Balice wprowadziły również upusty cennikowe, które będą obowiązywały przez pierwsze trzy lata lotów na danej trasie. Ulgi uzależnione są od tygodniowej częstotliwości lotów. Wprowadzono też 100 proc. obniżkę opłat za lądowanie samolotów w ciągu pierwszych trzech miesięcy operowania na nowej trasie.

Krzysztof Sakowski - POLSKA Gazeta Krakowska

http://nowytarg.naszemiasto.pl/wydarzenia/1006993.html

monti
Posty: 83
Rejestracja: piątek, 19 paź 2007, 23:42
Lokalizacja: gdynia

Postautor: monti » środa, 03 cze 2009, 15:09

Ciekawa propozycja,taka oferta na pewno przyciągnie linie lotnicze do Balic.
.... .... ... .... ...

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Nowa wieża

Postautor: marecki » czwartek, 12 sie 2010, 11:08

Powstanie nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Kraków-Balice
PAP - 11-08-2010 15:16
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zbuduje nową wieżę kontroli lotów oraz radiolatarnię na terenie lotniska Kraków-Balice. W środę agencja otrzymała działki pod inwestycje, które do tej pory znajdowały się w zasobach Agencji Mienia Wojskowego (AMW).
Prezes PAŻP Krzysztof Banaszek poinformował dziennikarzy, że budowa Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego rozpocznie się jeszcze w tym roku i zakończy w roku 2014. Inwestycja będzie kosztować około 16 mln zł.

Wieża powstanie na działce znajdującej się na terenie krakowskiego lotniska o powierzchni 88 arów, która do tej pory znajdowała się w zasobach AMW.

Na sąsiedniej działce o powierzchni 16 arów, również przekazanej przez AMW, zbudowane zostanie urządzenie nawigacyjne, radiolatarnia DVOR/DME. Będzie ono stanowić zapas i uzupełnienie dla zainstalowanego na krakowskim lotnisku radiowego systemu nawigacyjnego ILS. Koszt budowy radiolatarni wyniesie ponad 3,1 mln zł.

Jak podkreślają przedstawiciele krakowskiego portu, po zakończeniu tych inwestycji lotnisko będzie spełniać wysokie standardy dotyczące bezpieczeństwa i przepustowości.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. Z lotniska regularne korzysta 18 przewoźników, port współpracuje także z kilkunastoma liniami czarterowymi. W zeszłym roku port obsłużył blisko 2,7 mln pasażerów

Awatar użytkownika
SebolE
Posty: 371
Rejestracja: sobota, 02 cze 2007, 20:06

Postautor: SebolE » niedziela, 14 lis 2010, 10:09

Resort obrony zamierza na początku przyszłego roku użyczyć na 30 lat cywilnemu portowi lotniczemu 254 ha gruntu w Krakowie - Balicach - zapowiedział w piątek minister obrony narodowej Bogdan Klich.

Według ministra oraz wojewody małopolskiego Stanisława Kracika, przekazanie terenu umożliwi budowę na lotnisku w Balicach drugiego pasa startowego, co znacznie zwiększyłoby przepustowość tego portu.

Jak podkreślił wojewoda, umowa użyczenia jest korzystnym rozwiązaniem, bo umożliwia inwestowanie oraz zabieganie o środki europejskie i pomoc rządową, a jednocześnie wojsko nie przenosi własności na rzecz podmiotu cywilnego. "Wojsko musi na wypadek kryzysu zachować prawo własności gruntu i prawo ingerencji" - mówił Kracik. Szef MON dodał, że formuła użyczenia jest stosowane także na kilku innych lotniskach cywilno-wojskowych w kraju.

Klich ma nadzieję, że wszystkie kwestie formalne w tej sprawie uda się doprowadzić do końca z początkiem 2011 r.

Jak mówił wojewoda, przygotowany został sześciowariantowy plan rozwoju Balic; w dwóch wariantach mowa o budowie drugiego pasa startowego. Zdaniem Kracika, najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie drugiego pasa równolegle do już istniejącego, bo to dałoby możliwość "obsługiwania nawet pod 15 mln pasażerów rocznie". Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim porcie Chopina) lotniskiem w Polsce. W pierwszym półroczu tego roku lotnisko odprawiło blisko 1,289 mln osób.

Bogdan Klich nie krył, że jego piątkowe spotkanie z wojewodą, który jest kandydatem PO na prezydenta Krakowa, odbywa się w kontekście kampanii wyborczej. "W moim przekonaniu Stanisław Kracik jako wojewoda małopolski dobrze kontynuuje swoje dzieło z Niepołomic (był burmistrzem tego miasta przez 19 lat; zasłynął przyciągnięciem do gminy inwestorów - PAP) i dobrze kontynuuje dzieło swojego poprzednika Jerzego Millera jako wojewoda" - mówił Klich.

"Stanisław Kracik pokazał, że potrafi rozwijać tereny, którymi się zajmuje. Chciałbym zaapelować, aby ci, którzy chcą, żeby Kraków nie był nekropolią, ale metropolią, wybrali na prezydenta Krakowa Stanisław Kracika" - dodał szef MON.
12.11. Kraków (PAP) - Resort obrony zamierza na początku przyszłego roku użyczyć na 30 lat cywilnemu portowi lotniczemu 254 ha gruntu w Krakowie - Balicach - zapowiedział w piątek minister obrony narodowej Bogdan Klich.Według ministra oraz wojewody małopolskiego Stanisława Kracika, przekazanie terenu umożliwi budowę na lotnisku w Balicach drugiego pasa startowego, co znacznie zwiększyłoby przepustowość tego portu.Jak podkreślił wojewoda, umowa użyczenia jest korzystnym rozwiązaniem, bo umożliwia inwestowanie oraz zabieganie o środki europejskie i pomoc rządową, a jednocześnie wojsko nie przenosi własności na rzecz podmiotu cywilnego. "Wojsko musi na wypadek kryzysu zachować prawo własności gruntu i prawo ingerencji" - mówił Kracik. Szef MON dodał, że formuła użyczenia jest stosowane także na kilku innych lotniskach cywilno-wojskowych w kraju.Klich ma nadzieję, że wszystkie kwestie formalne w tej sprawie uda się doprowadzić do końca z początkiem 2011 r.Jak mówił wojewoda, przygotowany został sześciowariantowy plan rozwoju Balic; w dwóch wariantach mowa o budowie drugiego pasa startowego. Zdaniem Kracika, najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie drugiego pasa równolegle do już istniejącego, bo to dałoby możliwość "obsługiwania nawet pod 15 mln pasażerów rocznie". Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim porcie Chopina) lotniskiem w Polsce. W pierwszym półroczu tego roku lotnisko odprawiło blisko 1,289 mln osób.Bogdan Klich nie krył, że jego piątkowe spotkanie z wojewodą, który jest kandydatem PO na prezydenta Krakowa, odbywa się w kontekście kampanii wyborczej. "W moim przekonaniu Stanisław Kracik jako wojewoda małopolski dobrze kontynuuje swoje dzieło z Niepołomic (był burmistrzem tego miasta przez 19 lat; zasłynął przyciągnięciem do gminy inwestorów - PAP) i dobrze kontynuuje dzieło swojego poprzednika Jerzego Millera jako wojewoda" - mówił Klich."Stanisław Kracik pokazał, że potrafi rozwijać tereny, którymi się zajmuje. Chciałbym zaapelować, aby ci, którzy chcą, żeby Kraków nie był nekropolią, ale metropolią, wybrali na prezydenta Krakowa Stanisław Kracika" - dodał szef MON. (PAP)wos/ pad/ mhr/
Źródło: PAP

Awatar użytkownika
SebolE
Posty: 371
Rejestracja: sobota, 02 cze 2007, 20:06

Postautor: SebolE » czwartek, 30 gru 2010, 21:41


Machoni
Posty: 495
Rejestracja: czwartek, 10 sie 2006, 15:10
Lokalizacja: Rumia
Kontaktowanie:

Re: A Balice.......

Postautor: Machoni » czwartek, 17 lut 2011, 16:29

Kraków będzie mieć ponownie połączenia z Ameryką Północną
Czwartek, 17 lutego (14:06)
Kraków będzie mieć ponownie bezpośrednie połączenia lotnicze z Ameryką Północną. Po pół roku od ich likwidacji przez PLL LOT, w maju tego roku na trasie do Chicago (USA) i Hamilton k. Toronto (Kanada) zacznie latać samolot przewoźnika czarterowego Air Italy Polska.

Kraków stracił bezpośrednie połączenia lotnicze z Chicago i Nowym Jorkiem w październiku 2010 r. /INTERIA.PLDo Chicago pierwszy - po przerwie - lot z Krakowa wystartuje 25 maja. Loty będą się odbywały dwa razy w tygodniu - w poniedziałki i środy.

- To połączenie jest ze wszech miar uzasadnione i należy do jednych z najważniejszych z krakowskiego portu. Przez lata większa część Polski południowej latała stąd do Chicago - mówił podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Jan Pamuła.

Do kanadyjskiego Hamilton nieopodal Toronto będzie można lecieć raz w tygodniu - w piątki, od 27 maja.

Rejsy będą wykonywane szerokokadłubowym Boeingiem 767-200, który może zabrać 241 pasażerów w klasie ekonomicznej i 12 w klasie biznes. Na pokładzie będzie polska załoga. Samolot należy do spółki Air Italy Polska związanej z Air Italy Group.

Obydwa rejsy będą wykonywane w formule regularnego czarteru. Sprzedaż biletów na nie organizuje kanadyjskie biuro podróży Panorama Travel&Tours.

Jak poinformował prezes Air Italy Polska Mariusz Szpikowski, docelowo transatlantycki Boeing 767-200 będzie stacjonował na krakowskim lotnisku. Poza lotami do Chicago i Hamilton ma on obsługiwać także wakacyjne połączenia czarterowe na Karaiby.

Zdaniem marszałka województwa małopolskiego Marka Sowy, region potrzebuje bezpośredniego połączenia lotniczego z Ameryką Północną ze względu na liczną Polonię, której korzenie wywodzą się z Polski południowej. Turyści z Ameryki Północnej znajdują się też w pierwszej szóstce zagranicznych gości odwiedzających Małopolskę. W zeszłym roku było ich blisko 250 tysięcy.

Kraków stracił bezpośrednie połączenia lotnicze z Chicago i Nowym Jorkiem w październiku zeszłego roku, kiedy po 13 latach z ich utrzymywania zrezygnował polski narodowy przewoźnik PLL LOT. Jak tłumaczono, decyzja została podjęta w oparciu o analizę ekonomiczną.

Przeciw tej decyzji protestowały lokalne władze, małopolscy politycy a także organizacje polonijne i góralskie.

Air Italy Polska

Air Italy Polska to polska linia czarterowa należąca do Grupa Air Italy, działająca od lutego 2007 r. Flota: 1 Boeing 757-200, 2 Boeingi 737-800. Air Italy Polska wykonuje loty ze swojej bazy operacyjnej - Lotniska Chopina w Warszawie oraz lotnisk regionalnych w Katowicach, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Wszystkie loty Air Italy Polska są oznaczone trzyliterowym lotniczym kodem AEI.

Air Italy

Włoska czarterowa i tania linia lotnicza z siedzibą w Mediolanie. Założył ją w połowie lat 90. XX w. Giuseppe Gentile, jednak został pokonany przez doświadczoną konkurencję. W roku 2005 r. Gentile, zdecydował wejść na rynek ponownie. Bazami Air Italy są dwa europejskie porty lotnicze: Mediolan-Malpensa i Werona. Air Italy przewozi pasażerów na ośmiu trasach do dziewięciu portów docelowych w ośmiu krajach.

(KM)

Polecamy: PIT 2010

źródło informacji: INTERIA.PL/PAP
Pozdrawiam
Mariusz

Obrazek

Awatar użytkownika
SebolE
Posty: 371
Rejestracja: sobota, 02 cze 2007, 20:06

Re: A Balice.......

Postautor: SebolE » czwartek, 14 kwie 2011, 15:22


marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Kraków robi konkurs foto !!!

Postautor: marecki » czwartek, 26 maja 2011, 08:35


marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Kolejny rekord !

Postautor: marecki » poniedziałek, 01 sie 2011, 11:35



Wróć do „Lotniska w Polsce”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości