18 tysięcy godzin nalotu, udział w ponad 230 akcjach ratowniczych i 130 uratowanych osób to dorobek załóg śmigłowców typu W-3 wykonujących zadania w barwach lotnictwa Marynarki Wojennej. Jutro mija 20 lat od kiedy lotnicy morscy jako pierwsi w Siłach Zbrojnych rozpoczęli eksploatację tych maszyn. Trzy lata później do służby nad Bałtykiem weszła wersja ratownicza tego śmigłowca – W-3RM „Anakonda”.
28 lipca 1989 roku, do służby w ówczesnej 18. Eskadrze Lotnictwa Łącznikowego Marynarki Wojennej stacjonującej na lotnisku w Gdyni Babich Dołach wszedł pierwszy śmigłowiec W-3 „Sokół” w wersji transportowej o numerze burtowym 0209.
Jak zapewniał rzecznik BLMW będzie po pracach jeszcze latał
Miesiąc pózniej dołączył do niego drugi W-3 o numerze burtowym 0304
Znajdują się one obecnie na wyposażeniu klucza śmigłowców transportowych 28. Puckiej Eskadry Lotniczej. W powietrzu spędziły łącznie ponad 4400 godzin.
16 lipca 1992r na wyposażenie 18. Eskadry Lotnictwa Ratowniczo – Łącznikowego MW weszły pierwsze dwa śmigłowce ratownicze W-3RM „Anakonda” o numerach burtowych 0505 i 0506. Ta wersja śmigłowca W-3 wyprodukowanego przez zakłady lotnicze w Świdniku powstała na zapotrzebowanie lotnictwa MW. Kolejne maszyny lotnicy morscy otrzymali w 1993 (0511, 0512), 1996 (0513), 1998 (0813) i 1999 roku (0815).
Ostatni, najnowszy śmigłowiec tego typu z numerem burtowym 0906 wszedł do służby w 2002 roku.
Dwie najstarsze „Anakondy” znajdują się obecnie na wyposażeniu 29. Eskadry Lotniczej w Darłowie, pozostałe - na wyposażeniu 28. Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach.
W-3RM „Anakonda” jest śmigłowcem przeznaczonym do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 8 rozbitków. Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Śmigłowiec posiada sześć nadmuchiwanych pływaków rozmieszczonych wokół kadłuba, dzięki którym po wodowaniu w sytuacji awaryjnej załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. Trzy „Anakondy” są wyposażone w system obserwacji w podczerwieni FLIR a jedna w system obserwacyjny SAFIRE sprzężony z reflektorem (tzw. szperaczem). W skład załogi W-3RM wchodzi dowódca, drugi pilot, technik pokładowy, lekarz i ratownik.
Lata służby i doświadczeń sprawiły, że maszyny te zdobyły uznanie lotników morskich dlatego niektóre z nich dorobiły się swoich nieoficjalnych imion: „Kaśka”, „Pszczółka”, „Mało-lata” czy „Siłacz”. Najstarszy śmigłowiec transportowy z nr 0209 nazywany jest „Babcią”.
Skrócona wersja na www.epgd.net
Zródło www.bl.mw.mil.pl
Opracowanie M.Franczyk na podstawie materiałow prasowych BLMW
W-3 - 20 lat służby w MW
-
- Posty: 495
- Rejestracja: czwartek, 10 sie 2006, 15:10
- Lokalizacja: Rumia
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 481
- Rejestracja: sobota, 05 lip 2008, 09:30
- crash
- Posty: 154
- Rejestracja: poniedziałek, 29 paź 2007, 20:40
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
- MarcoPolo
- Posty: 478
- Rejestracja: niedziela, 20 maja 2007, 18:35
- Lokalizacja: Sopot
- Kontaktowanie:
- Radi
- Posty: 194
- Rejestracja: sobota, 02 maja 2009, 14:56
- Lokalizacja: Gdańsk/Kwidzyn
- Kontaktowanie:
- KubaN
- Moderator
- Posty: 3393
- Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 10:41
- Lokalizacja: Gdańsk GDN/EPGD
- Kontaktowanie:
- uki
- Administrator Forum
- Posty: 1017
- Rejestracja: środa, 08 mar 2006, 11:59
- Lokalizacja: Gdańsk,Trójmiasto,EPGD
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 989
- Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20
Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie wojskowym”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 84 gości