Prezentacja E-3A AWACS EPWA 10.03.2009 - Fotorelacja

...wszystko o siłach powietrznych
Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Prezentacja E-3A AWACS EPWA 10.03.2009 - Fotorelacja

Postautor: Franc » sobota, 14 mar 2009, 09:27

Obrazek

AWACS

Samoloty dalekiego wykrywania i śledzenia E‐3/A AWACS są zmodyfikowaną wersją Boeinga 707‐320B i stanowią podstawowe ogniwo systemu NAPMO. Charakterystyczną cechą ich budowy jest ważąca 5200 kg, obrotowa antena radarowa w dielektrycznej osłonie, zamontowana na
grzbiecie maszyny. Zbudowana jest z anteny radaru głównego i urządzenia identyfikującego przeciwnika IFF (Identification Friend Or Foe). Dzięki temu jest w stanie wykryć nisko lecące cele już z odległości 400 km i śledzić cele poza linią horyzontu nawet do 520 km. Systemy pokładowe oraz radar główny maszyny są zasilane w energię elektryczną jednocześnie przez siedem prądnic, z których każda posiada moc 75 kW i jest napędzana przez pracujące silniki samolotu.
Obrazek
Samoloty E3A z reguły operują na wysokości 8 000 ‐ 10 000 m. i zapewniają przy tym pokrycie radarowe terenu o powierzchni 312 000 km², a więc równego obszarowi Polski. Trzy samoloty E‐3A są
w stanie kontrolować sytuację powietrzną nad całą Europą Środkową.

A tak maszyna prezentuje się w środku:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

I z zewnątrz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


FRUIT FLY

Od kilku lat, cyklicznie co miesiąc, prowadzone są międzynarodowe treningi sił i środków wydzielonych z Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej do wykonywania zadań w narodowym i sojuszniczym systemie obrony powietrznej. W treningach tych, noszących nazwę
FRUIT FLY, załogi polskich samolotów bojowych, transportowych oraz śmigłowców ratownictwa lotniczego SAR (Search And Rescue) ćwiczą we współpracy i pod kontrolą załóg E‐3A systemu AWACS. W czasie ćwiczeń FRUIT FLY załogi prowadzą loty we wspólnych ugrupowaniach bojowych
samolotów uderzeniowych i samolotów osłony COMAO (Composite Air Operation), toczą walki z samolotami myśliwskimi „przeciwnika”, a także poszukują i udzielają pomocy medycznej „zestrzelonym” załogom. Z kolei naziemne i nawodne jednostki Obrony Przeciwlotniczej trenują
niszczenie „przeciwnika powietrznego” w wydzielonych strefach działania. Treningi te mają na celu przygotowanie załóg lotniczych i obsad środków Obrony Przeciwlotniczej do działania we wspólnych ugrupowaniach podczas sojuszniczych ćwiczeń oraz misji w zapalnych punktach świata.

Na prezentację Fruit Fly mieli początkowo przylecieć swoimi maszynami piloci Mig-29 , Su-22 oraz F-16.Z przyczyn technicznych moglismy oglądać tylko te ostatnie maszyny.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Opracowanie: Michał Franczyk na podstawie materiałów prasowych SP oraz własnych zdjęć.
Zdjęcia: Bogdan Jankowiak, Sebastian Lemański,Paweł Górski.

Awatar użytkownika
kex_
Posty: 357
Rejestracja: czwartek, 21 sie 2008, 11:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: kex_ » sobota, 14 mar 2009, 10:34

Bardzo dobra prezentacja, do tego zaopatrzona we wspaniałe zdjęcia.. Ogólnie kawał świetnej roboty ;)
Tylko mam pytanie, jak często zmienia się kodowanie w systemie IFF? Bo tam jeśli dobrze pamiętam transponder wysyła stosowny kod identyfikacji, także po jakimś czasie wrogie samoloty mogłyby się chyba podszyć pod sojusznicze ustawiając takie samo kodowanie.
Pozdrawiam :)
Paweł

Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Postautor: Franc » sobota, 14 mar 2009, 10:48

Mam nadzieje, ze po przeczytaniu tej strony zaspokoisz swoja ciekawość
http://www.radary.az.pl/ssr.html

Awatar użytkownika
Blink
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: środa, 31 paź 2007, 08:09
Lokalizacja: Gdańsk // EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: Blink » sobota, 14 mar 2009, 11:09

Świetna relacja. Fajnie sie czyta jak jeszcze poprzedzona takim fachowym wstępem. A zdjęcia wiadomo. Godne :wink: Dobry szablon na przyszłe relacje pokazany jak robić :)
Pozdrawiam :mrgreen:

Obrazek

przyb
Posty: 447
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:36
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: przyb » sobota, 14 mar 2009, 11:12

Ciekawie opracowane, a może Franc chciałbyś zamieścić swoją relację w kwartalniku?

Awatar użytkownika
ravecki
Posty: 1889
Rejestracja: piątek, 20 sty 2006, 16:27

Postautor: ravecki » sobota, 14 mar 2009, 12:37

Franc kawal dobrej roboty, trzeba to rozmnozyc czyli dodac na www i do kwartalinka o ktorym przyb mowi.
Obrazek
ravecki

Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Postautor: Franc » sobota, 14 mar 2009, 14:17

Skoro sie podoba to nie ma problemu :)

Browar
Posty: 950
Rejestracja: czwartek, 27 mar 2008, 18:32

Postautor: Browar » sobota, 14 mar 2009, 14:29

Podoba się podoba :)

Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
kex_
Posty: 357
Rejestracja: czwartek, 21 sie 2008, 11:17
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: kex_ » sobota, 14 mar 2009, 14:40

Franc, dzięki bardzo za stronę, głód wiedzy zaspokojony :) a relacja tak jak już wyżej pisałem mi także się podoba.
Pozdrawiam :)

Paweł

Awatar użytkownika
uki
Administrator Forum
Posty: 1017
Rejestracja: środa, 08 mar 2006, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk,Trójmiasto,EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: uki » niedziela, 15 mar 2009, 01:09

koniecznie wrzucaj na strone i do kwartalnika. relacja fajna.
Serdecznie Pozdrawiam
______________________________

Łukasz Marek (EPGD_Spotters)

baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Postautor: baku » niedziela, 15 mar 2009, 01:54

Kto wpadl na taki godny pomysl umieszczenia szkicu awacsa? przyznac sie:P:P

ten bogdanowy face to face taki wdzieczny. z wieza i tymi pieknymi old-schoolowymi schodkami.
Obrazek

Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Postautor: Franc » niedziela, 15 mar 2009, 09:38

baku pisze:Kto wpadl na taki godny pomysl umieszczenia szkicu awacsa? przyznac sie:P:P.


Przyznaje się,do nagłówka też - wybaczcie :)

Awatar użytkownika
MarcoPolo
Posty: 478
Rejestracja: niedziela, 20 maja 2007, 18:35
Lokalizacja: Sopot
Kontaktowanie:

Postautor: MarcoPolo » niedziela, 15 mar 2009, 10:41

Bardzo fachowa relacja! Nagłówek, szkic, zdjęcia, dobry opis.
Mnie brakuje tylko jednego - Waszych osobistych wrażeń z oglądania Awacsa i ogólnie, z całej imprezy.
Prasy fachowej trochę jest, nie musimy chyba udawać kolejnej. :wink:
Przynajmniej mnie (poza samym Awacsem) interesowałaby atmosfera, co się podobało, co nie, jak się dostaliście (podobno tylko na dowody os. - dlaczego?), itp.
No i trochę zdjęć z Wami! Koniecznie z legitymacją EPGD! :wink:
Jeżeli moje zdanie jest odosobnione, to trudno... :oops:

przyb
Posty: 447
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:36
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: przyb » niedziela, 15 mar 2009, 11:05

MarcoPolo pisze:Prasy fachowej trochę jest, nie musimy chyba udawać kolejnej. :wink:


Ale jesteśmy wydawnictwiem i powinniśmy coś wydawać... :) Poza tym to fajna zabawa jest... :)

Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Postautor: Franc » niedziela, 15 mar 2009, 11:14

Tak więc czemu na dowody nie wiem, podchodzimy do bramy, spytali sie czy my na prezentacje, chcielismy wyciagac legitymacje ale kazano nam dowody pokazac i po sprawdzeniu danych z D.O. wpuscili nas do srodka.

Co do wrażeń, no wiesz, cięzko eksponować emocje ponieważ dla mnie osobiście impreza była troche męcząca.Pierw próbowano wprowadzic jakąs dyscypline czyli ograniczona odległośc od maszyn itp.Długo to nie trwało, i po chwili zrobił sie taki burdel, że ludzie dosłownie do silników wchodzili lub próbowali przystawić drabinkę do efki.
Poza tym bylo zimno ,pochmurno i przelotnie padało.
Co do samego Awacsa to pierw trzeba było sie wystać w kolejce bo wpuszczali po 20 osób.W srodku ścisk bo każdy chcial sfocic wszystko i wszedzie.A ludzie pchali sie do wejscia jakby tam cos rozdawali.


Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie wojskowym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 39 gości