UE: będą nas spisywać na lotniskach
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 01-02-2011 19:23
Komisja Europejska przedstawiła 1 lutego wniosek w sprawie dyrektywy o wstępnej nazwie rejestrowany pasażer (PNR - Passenger Name Record), zakładającej wprowadzenie nowych środków do walki z poważną przestępczością i terroryzmem.
Wniosek zobowiązuje przewoźników do przekazywania danych dotyczących pasażerów wkraczających na obszar UE lub wychodzących z niego, przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony prywatności i danych osobowych.
- Wspólne przepisy UE są konieczne do zwalczania takiej przestępczości, jak przemyt narkotyków i ludźi lub terroryzmu oraz do zapewnienia poszanowania prywatności i pełnego respektowania praw obywateli we wszystkich państwach członkowskich - powiedziała Cecilia Malmström, europejskiej komisarz ds. wewnętrznych.
Dane pasażera (PNR) już obecnie składają się z informacji dostarczonych przez pasażerów oraz zbieranych przez przewoźników podczas rezerwacji biletów i sprawdzania przy odprawie. W praktyce też wiele organów ścigania w państwach członkowskich zbiera dane PNR na zasadzie „studium przypadku” lub „studium lotu”. Jak stwierdza KE, jej inicjatywa miała więc umożliwić bardziej systematyczne wykorzystywanie danych dla wszystkich lotów i tworzenie spójnego podejścia do tego zagadnienia we wszystkich krajach członkowskich. Pozwoli to uniknąć różnic w poziomach ochrony danych osobowych, jak również luk zabezpieczeń, a także zmniejszyć koszty takiego systemu.
Komisja proponuje, aby dane pasażerów lotów międzynarodowych z systemów rezerwacji przewoźników były przechowywane w wyspecjalizowanych jednostkach w państwie członkowskim. To państwa członkowskie będą analizować i przechowywać te dane służące zapobieganiu, wykrywaniu, przeprowadzaniu śledztwa i ścigania poważnych przestępstw i przestępstw terrorystycznych.
Zachowana ma być ścisła ochrona prywatności danych osobowych PNR. Nie mogą one być wykorzystywane do innych celów z wyjątkiem walki z przestępczością i przestępstwami terrorystycznymi. Organy ścigania w państwach członkowskich mają zapewnić anonimowość danych przez miesiąc, a przechowywać je nie dłużej niż 5 lat. Dane poufne, które mogłyby ujawnić pochodzenie rasowe lub etniczne, opinie polityczne lub przekonania religijne, nigdy nie mogą być przekazywana przez przewoźników lotniczych lub w jakikolwiek sposób używane przez państwa członkowskie.
Dyrektywa - rejestrowany pasażer
-
- EPGD Spotters
- Posty: 852
- Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
- Lokalizacja: Gdańsk
Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie cywilnym”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 47 gości