Świat bez samolotu

...wszystko o lotnictwie cywilnym
marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Świat bez samolotu

Postautor: marecki » piątek, 30 kwie 2010, 07:39

Świat bez samolotów?
strona domowa Adriana Furgalskiego - 29-04-2010 09:09
Po erupcji islandzkiego wulkanu zapytano mnie w jednym z programów tv, czy wyobrażam sobie świat bez samolotów? Oczywiście, że tak. W końcu pierwsze 12 sekund lotu samolotu z silnikiem spalinowym, skonstruowanym przez braci Wright, to nie tak znowu odległy 1903 rok. Wcześniej ludzie też się przemieszczali, choć oczywiście nie na taką skalę.
Stosunkowo najprościej byłoby zastąpić samoloty kolejami dużych prędkości, tak aby zorganizować transport na kontynencie. Koleje te rzuciły rękawicę lotnictwu i na trasach 400-800 km, osiągają porównywalne czasy przejazdu, odbierając do 90% pasażerów liniom lotniczym.

Europa spowita jest 9700 km linii kolei dużych prędkości. W 2020 r. będzie to co najmniej 23 tys km., wliczając w to zapewne i nową linię Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław i zmodernizowaną Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Na każdym kontynencie takie linie powstają. Przodować zaczynają chińczycy z planem 18 tys. km linii za 10 lat. Także rząd Stanów Zjednoczonych, gdzie przecież podstawą przemieszczania dla 1,5 mld osób jest samolot, postanowił przeznaczyć 10 mld USD na budowę linii dużych prędkości.

Problemem byłoby raczej przemieszczanie pomiędzy kontynentami. W ciągu doby uruchamianych jest 600 lotów pomiędzy Europą a Ameryką Północną. Choć dzisiaj na ruch międzykontynentalny przypada tylko 7% wszystkich podróży lotniczych, to odsetek ten będzie rósł. Ważna jest także dostawa towarów i części niezbędnych w procesach produkcji, w sytuacji kiedy fabryki koncernów rozsiane są po całym świecie.

Można oczywiście wybudować kilkadziesiąt sztuk więcej transatlantyckich liniowców Queen Mary 2, ale biorąc pod uwagę liczbę pasażerów, którą na każdym z nich można zgromadzić (ok. 2600 osób) i zawrotną średnią prędkość podróży ok. 40 km/h, jest to raczej pomysł na romantyczną wycieczkę, niż pilny wyjazd służbowy. Sterowce poruszają się co prawda znacznie szybciej (ok. 140 km/h), ale do prędkości samolotów odrzutowych (ok. 1 tys. km/h) i tak dzieli je sporo. Prędzej zatem ruszą prace nad uniezależnieniem silników lotniczych od pyłu wulkanicznego.

Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie cywilnym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 51 gości