Ekologia w lotnictwie

...wszystko o lotnictwie cywilnym
marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Ekologia w lotnictwie

Postautor: marecki » piątek, 09 kwie 2010, 11:26

Ekologiczny przelot samolotu nad Atlantykiem
PAP - 09-04-2010 11:03
Linie lotnicze Air France dokonały pierwszego "ekologicznego" przelotu nad Atlantykiem, na trasie Paryż-Miami. Podczas lotu wybrano m.in. optymalną wysokość i prędkość w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Lot odbył się w ramach euro-atlantyckiej inicjatywy, mającej na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz hałasu - wyjaśnił przedstawiciel Air France.

Boeing 747 z 420 pasażerami na pokładzie znajdował się w powietrzu 9 godzin 30 minut. Na każdym etapie lotu realizowano szczególne, zawczasu wypróbowane procedury. Skrócono czas kołowania na pas startowy, nabieranie wysokości i podchodzenie do lądowania odbywało się łagodniej niż zazwyczaj. Podczas lotu wybrano optymalną wysokość i prędkość w celu zmniejszenia zużycia paliwa. W wyniku tych działań udało się zmniejszyć emisję CO2 o 6-9 ton i zaoszczędzić 2-3 tony paliwa - poinformowało towarzystwo Air France.

Kiedy wszystkie transatlantyckie przeloty linii francuskich staną się "ekologiczne", emisje CO2 zmniejszą się o 135 tys. ton rocznie, a oszczędność paliwa wyniesie 43 tys. ton.

Francja poszła za przykładem Szwecji, w której od kilku lat praktykuje się "ekologiczne lądowania" samolotów przy zmniejszonym zużyciu paliwa.

Czytaj więcej: Air France

Molger
Posty: 141
Rejestracja: piątek, 06 paź 2006, 21:56
Lokalizacja: EPGD

Postautor: Molger » piątek, 09 kwie 2010, 23:23

Wizz bezwiednie, ale robi to od początku :)

Awatar użytkownika
Siernik
Posty: 327
Rejestracja: sobota, 09 sie 2008, 13:49
Lokalizacja: Sławno

Postautor: Siernik » sobota, 10 kwie 2010, 13:30

UPS chyba tak samo. Pamiętam oglądałem o tym jakiś program.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

CO2 o 50 proc.

Postautor: marecki » piątek, 07 maja 2010, 08:26

Linie lotnicze muszą ograniczyć emisje CO2 o 50 proc.
wnp.pl (Dariusz Ciepiela) - 07-05-2010 05:57
Od 2010 roku lotnictwo objęte zostało dyrektywą o europejskim systemie handlu emisjami (EU ETS). Linie lotnicze rozpoczęły monitoring emisji CO2 i przygotowują się do wejścia do systemu handlu uprawnieniami do emisji.
Jednocześnie branża lotnicza szuka rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie emisji CO2 i osiągnięcie celów wyznaczonych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) zakładających stopniowe ograniczanie emisji CO2 przez linie lotnicze.

Zgodnie z założeniami IATA od 2020 roku wzrost branży lotniczej ma się odbywać bez zwiększonej emisji CO2 do atmosfery. Co roku emisja CO2 ma być ograniczana o 1,5 proc. Celem nadrzędnym jest dojście w 2050 roku do poziomu 50 proc. emisji z roku 2005. Szansę na osiągnięcie tego celu linie lotnicze upatrują między innymi w zastosowaniu nowoczesnych technologii i modernizacji przestrzeni powietrznej. Przewoźnikom szczególnie zależy na znalezieniu rozwiązań, które pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2. Od 2010 roku zostali bowiem objęci dyrektywą o europejskim systemie handlu emisjami. Regulacjami objęte będą wszystkie loty rozpoczynające się lub kończące na terenie UE.
Niezależnie od przygotowań do transpozycji dyrektywy unijnej na przepisy polskie, specjalny zespół w LOT opracował plan monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2. Wraz z początkiem roku LOT rozpoczął szczegółowy monitoring emisji CO2. Trwają przygotowania do włączenia się do systemu handlu uprawnieniami do emisji. Jednocześnie LOT szuka rozwiązań pozwalających na zmniejszenie zużycia paliwa i tym samym emisji CO2 do atmosfery.

- Już w zeszłym roku wprowadziliśmy procedurę "zielonego podejścia" do lądowania, które minimalizuje zużycie paliwa i zmniejsza o połowę hałas, który dociera do ziemi, a także ogranicza emisję substancji szkodliwych do atmosfery. Stopniowo wymieniamy też flotę na coraz nowszą, bardziej ekonomiczną. - mówi Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT.

- Duże nadzieje wiążemy z Boeingiem 787 Dreamliner, który ma być jednym z najbardziej przyjaznych środowisku samolotów pasażerskich, redukując o 20 proc. emisję CO2 i o 60 proc. poziom hałasu - dodaje prezes Mikosz.

Dzisiejsze samoloty pasażerskie są jednymi z najbardziej ekonomicznych środków transportu.

- Wytyczyliśmy sobie ambitne cele, aby jeszcze bardziej ulepszać środowiskowe aspekty naszych produktów i usług - mówi Henryka Bochniarz, prezydent Boeing Central & Eastern Europe.

Zagadnienia związane z wpływem lotnictwa na zmiany klimatu są i będą ogromnym wyzwaniem dla podmiotów prowadzących działalność w tej branży. Urząd Lotnictwa Cywilnego, zarówno w kraju jak i na arenie międzynarodowej zaangażowany jest

* 1
* 2
* Następna strona

Czytaj więcej: emisje CO2 | transport lotniczy

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Biopaliwa

Postautor: marecki » czwartek, 27 maja 2010, 09:40

Przemysł lotniczy coraz odważniej spogląda na biopaliwa
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 26-05-2010 13:24
Światowy przemysł lotniczy gwałtownie przyspiesza swoje programy badawcze dla alternatywnych paliw. Eksperci prognozują, że nowe paliwo lotnicze zawierające biopaliwa może zostać zatwierdzone w ciągu następnych 12 miesięcy.
W ramach istniejących planów, biopaliwa mają być uznane za bezpieczne w 2013, jednakże Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (International Air Transport Association (IATA)) twierdzi, że przemysł naciska na certyfikację niektórych biopaliw do początku przyszłego roku.

W ramach wspólnej strategii ochrony środowiska trzy kolejne komercyjne linie lotnicze planują przeprowadzić próby z biopaliwami w tym roku, powiększając listę przeprowadzonych od 2008 r.lotów testowych z wykorzystaniem biopaliw.

Amerykańskie linie lotnicze Jetblue w ciągu najbliższych kilku tygodni zamierzają przeprowadzić lot próbny swoim samolotem Airbus A320 napędzanym biopaliwem. Brazylijskie linie lotnicze TAM planują wykorzystanie biopaliwa na bazie jatrofy w drugiej połowie roku. Meksykańskie linie lotnicze Internet także planują zbadanie biopaliwa opracowanego z Salicornia (soliród) - rodzaj halofitów, które rosną w bagnach namorzynowych. Biopaliwa na bazie halofitów są powszechnie uważane za potencjalny kierunek rozwoju, ponieważ mogą one być produkowane na gruntach nie rolniczych.

Główną siła rozwoju nowych technologii jest podpisana w 2008 r. strategia czterech filarów przemysłu, która wzywa do inwestowania w nowe technologie, poprawy zarządzania ruchem lotniczym i wydajnej infrastruktury oraz rozwoju instrumentów ekonomicznych w celu zmniejszenia emisji z sektora lotniczego.

Od 2012 r. linie lotnicze zostaną objęte europejskim systemem handlu emisjami (ETS). Jednocześnie po tym, jak w lecie 2008 r. ceny ropy wzrosły do prawie 150 dolarów za baryłkę, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania alternatywnymi paliwami dla operatorów lotniczych.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Biopaliwo z Alg

Postautor: marecki » środa, 16 cze 2010, 10:02

Pierwszy samolot na biopaliwo z alg zaprezentowany w Berlinie
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 16-06-2010 10:25
Europejski gigant lotniczy EADS zaprezentował pierwszy na świecie „hybrydowy” samolot, który może być zasilany paliwem z alg. Firma zaprezentowała samolot Diamond DA42 na berlińskim Air Show (ILA) w dniach 9-13 czerwca. Podczas pokazów przeprowadzony został lot na 100% biopaliwie z alg.
Szybko rosnące algi o dużej zawartości tłuszczu szybko zyskują popularność, jako potencjalne źródło energii. Eksperci twierdzą, że mogą także być wykorzystane do absorbowania dwutlenku węgla, żyjąc szczęśliwie w miejscach niewykorzystywanych do uprawy roślin jadalnych.

Według EADS, ten rodzaj paliwa jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska, ale również bardziej wydajny i ekonomiczny. Silnik Austro AE300 zastosowany w DA42 zużywa go do 1,5 litra mniej na godzinę lotu (przy takiej samej wydajności), w porównaniu do Jet-A1. Dr Jean Botti, dyrektor techniczny firmy EADS, powiedział, iż jest to pierwsza tego typu prezentacja na świecie, która pokazuje, że biopaliwa są już czymś więcej niż tylko zamiennikiem dla paliw ropopochodnych.
Paliwo produkowane z glonów nie tylko redukuje emisję tlenków azotu nawet o 40 procent (w porównaniu do Jet-A1), ale także częściowo zmniejsza wydzielanie dwutlenku siarki, twierdzi EADS. Dostosowanie silnika Austro do zasilania biopaliwem wymagało jedynie niewielkich modyfikacji. Koncern jednak zastrzega, że na obecną chwilę koszty jego wyprodukowania są wyższe niż przetworzenie ropy naftowej, ale wierzy, że poprzez dalsze badania będzie mógł zwiększyć znaczenie biopaliw dla branży lotniczej. Paliwo do lotu pokazowego EADS zostało dostarczone przez firmę Biocombustibles del Chibut z Argentyny i następnie przetworzone przez VTS z Niemiec.


Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie cywilnym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 57 gości