Zarząd nie chce samolotu retro
(2008-11-28 18:11/Marcin Jędrzejczak)
Polskie Linie Lotnicze LOT nie przemalują jednej ze swoich maszyn w okolicznościowe barwy retro z okazji przypadającej w styczniu 2009 roku rocznicy 80 lat istnienia firmy. Taką decyzję podjął zarząd przewoźnika.
Inicjatywa przemalowania jednego z samolotów w barwy stosowane w PLL LOT w latach pięćdziesiątych lub sześćdziesiątych XX wieku pojawiła się kilka miesięcy temu. W lipcu br. pracownicy linii zaproponowali przemalowanie Boeinga 737-400 w barwy stosowane na samolotach Ił-18, których eksploatację polska linia rozpoczęła w kwietniu 1961 roku.
Biało-niebiesko-srebrne "osiemnastki" latały w tym malowaniu niemal przez dwie dekady. Kształt i wymiary samolotu B737-400, w tym podobna długość i szerokość kadłuba, pozwalają na zastosowanie niemal identycznego schematu, z jakim mieliśmy do czynienia na maszynach typu Ił-18.
Mimo poparcia wszystkich związków zawodowych działających w LOT, zarząd linii nie wyraził jednak zgody na przemalowanie samolotu. Możemy tylko się domyślać, że powodem mogą być nieukończone nadal przemalowywania niektórych maszyn odebranych z Centralwings, niskokosztowej linii polskiego przewoźnika, które latają już we flocie LOT nadal w biało-czerwonych barwach taniej linii.
Okazjonalne przemalowywanie samolotów nie jest niczym nowym w świecie lotniczym, bowiem pierwsze samoloty w barwach retro pojawiły się w Ameryce Północnej pod koniec lat dziewięćdziesiątych. W Europie pierwszym przewoźnikiem lotniczym, który pomalował swój samolot w barwy historyczne była niemiecka Lufthansa. W 2005 roku jej Airbus A321 upamiętnił 50-lecie powstania przedsiębiorstwa i w tym malowaniu lata do dziś. W tym samym roku pojawił się retrojet Turkish Airlines (A320), w 2006 roku A319 SAS (na 60-lecie powstania linii), a w 2007 roku do grona samolotów retro dołączył Airbus A319 Iberii (na jej 80-lecie). W bieżącym roku w powietrze wzbiły się jeszcze cztery europejskie retrojety: A320 Austrian Airlines (50-lecie), B767-300ER Martinair Holland (50-lecie), A319 Finnair (85-lecie) oraz A320 Air France (75-lecie). Ostatnio w specjalnych barwach, choć nie retro, na 80. rocznicę działalności linii pojawił się samolot CSA Czech Airlines.
Marcin Jędrzejczak
http://www.pasazer.com/in-3308-zarzad,n ... ,retro.php
Cytujemy artykuły.
za darmo pieniadze biora, moje pieniadze z podatkow